lördag 12 maj 2012

Min syn kommer aldrig att bli som förut

Att kunna läsa ett stycke utan att texten flyter och suddar. Alla fina ljuvliga synintryck av ett vackert landskap eller en fin bild och att kunna se helheten är nu borta.
Just nu tycker jag synd om mej själv.



För drygt 15 år sedan började jag se suddigt på mitt högra öga och lite ljusblixtrar då och då. Fick komma på VC, läkaren kontaktade ögonkliniken och jag fick komma dit samma dag. Det blev utredning och jag fick göra en skiktröntgen av huvudet. Man konstaterade att jag fått synbortfall på vissa delar av ögat jag fick veta att detta fick jag leva med.
Man sa också att det fanns en risk att jag kunde få det också på andra ögat.
Jag konstaterade att det var på mitt sämre öga och att det var tur det. Åren har gått och jag har inte besvärats nämnvärt av detta.  Har i övrigt ganska bra syn och nu har det mest ålderssyntheten som gjort sig påmind.

Jag hade haft känning några dagar av känslan av att ha något i mitt vänstra öga, så plötsligt på kvällen den 1:a maj så upptäckte jag att jag såg suddigt, tänkte direkt på mitt andra öga.
Hade svårt att somna den kvällen, när jag vaknade tidigt på måndagsmorgonen gjorde sig mitt öga påmind och jag hade svårt att slå mig till ro.

Jag ringde till ögonmottagningen så snart jag kom till jobbet och fick en tid att komma kl 11.
Blev ordentligt undersökt och man kom fram till att jag drabbats av samma åkomma på vänster öga. Cirkulationen i blodkärlen till ögat är så dålig, därför kan det bli så här.
 Läkaren sa att jag hade väldigt tunna blodkärl därför är det större risk att jag kan få cirkulationsrubbning.
Var tillbaka i måndags och gjorde en synfältsundersökning där konstaterade man att synbortfallet var ungefär likvärdigt på båda ögonen.
Det här går dessvärre inte göra något åt man har försökt med olika metoder däribland blodförtunnande medicin men det hjälper inte.

Det känns som det blivit ännu sämre i mitt öga, upptäckte att jag inte kan läsa alls med ögat. Det är bara mitt högra som har kompenserat så nu förstår jag också hur dåligt jag ser med det ögat, för texten är inte skarp. Förut har ju det vänstra fixat allt.  Åh vad ledsen jag blev.

Jag ringde och fick prata med läkaren i fredags igen.
Jag ville fråga igen och förvissa mej om vissa saker. Jag blir kallad i juni månad på en mer ingående synfältundersökning. Det kan vara så att jag inte får köra bil. För mej känns det just nu som katastrof. Jag har kört bil till och från jobbet, det går ganska bra men hundra är det ju inte.

Har tagit semester denna fredag också, jag kan ju inte se ordentligt på datorn och jag som jobbar med detta heldagar på jobbet, hur ska det gå?
Jag och Kurt har var på en liten stadstripp i går, Kapp Ahl, Dressman, Rusta o Ica Maxi.
Blir alldeles yr av alla suddiga synintryck likaså var det ju på Ikea i tisdags, kunde inte njuta av det jag annars tycker är roligt. Det som kommer i min närhet gör mej lite vimsig och jag kan snubbla över saker som står på golvet det har jag fått erfara flera gånger.
På håll går det bättre därför har jag kunnat köra bil. Men borde nog inte göra det i dagsläget.
Jag får helt enkelt hitta nya saker i livet att njuta av. Troligtvis kommer jag att vänja mig succesivt. Men det blir aldrig som förr.

Kram/Susanne

5 kommentarer:

  1. Så ledsen jag blir för din skull. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, allt låter bara så ytligt och dumt.
    Därför får det bli en stor varm kram istället, hoppas du kan känna värmen och kärleken jag vill överföra till dig <3<3
    Kram // Annelie

    SvaraRadera
  2. Men gumman :( Kramar om!
    Nina

    SvaraRadera
  3. Kära vän!
    Säger som Annelie att ord är så fattiga när något sån här händer.Händelser som ställer allt på huvudet och man bara frågar sig hur det ska bli. Skulle också tycka synd om mig själv och få panik och fundera över en massa saker som varit självklara förut och som man kanske längre fram inte kan göra. Men under de här åren som vi till och från skrivit till varandra så anar jag att du säkert kan vända det negativa till det positiva hur konstigt det än kan låta. Du bara är en sådan person. Som ser det möjliga,det vackra och det fina i allt. Kanske kan också den nya synfältsundersökningen i juni ge mer av uppgifter till läkarna och kanske också visa dem hur de bäst ska kunna hjälpa dig. Tänker på dig.
    Styrkekramar
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. men vänen får säga som övriga "man vet inte vad man ska säga" men de är en trågig händelse, de kan jag förstå, för synen de är ju den man helst vill ha, men vad ska man göra i din situvation, kramar om så länge då. kram kram /////annelie

    SvaraRadera
  5. Lider med dej:( Hemskt att veta att inget finns att göra heller...Men här kommer en kram till dej <3

    SvaraRadera